Общо показвания

вторник, 25 август 2015 г.

Заблудата на универсализъма

   Преди известно време един младеж, който беше чул по радиото някои от моите проповеди, ми зададе следните въпроси:

I. Какво е учението за универсалното изкупление?
II. Защо се противиш така силно на това учение?
III. Как разбираш изкупителното дело на Христос?
IV. Какво казва Библията по този въпрос?
    
     В своето писмо аз се постарах да отговоря подробно на този младеж и се надявам, че Бог ще подейства в него, за да разбере ясно благовестието на Божията благодат в Христа. Мисля, че ще бъде полезно и за други да чуят отговорите на тези въпроси, като се моля Святият Дух да бъде нашия Учител. Желанието ми е да говоря просто и ясно, за да бъда правилно разбран. "Защото, ако тръбата издадеше неопределен глас, кой би се приготвил за бой?"  /1Кор.14:8/ Необходимо е не само да говорим за истината, но да сме против злото и заблудата. Това може да не е в съгласие с общоприетите мнения на нашите слушатели, но Божието Слово ни задължава. По времето на Неемия имаше някои хора, чийто говор беше повлиян от тяхното съжителство с езичниците, но те бяха порицани.  "...Видях юдеите, които бяха взели жени азотки, амонки и моавки, чиито деца говореха половин азотски, а не знаеха да говорят юдейски, но приказваха по езика на всеки от тия народи и ги изобличих и проклех..." /Неем.13:23-25/  Апостолите Петър и Йоан бяха дръзновени в храма и не говореха двусмислено: "Знайте всички вие и всичките Израилеви люде, че чрез името на Исуса Христа Назарянина, Когото вие разпнахте, Когото Бог възкреси от мъртвите, чрез това име тоя човек стои пред вас здрав. Той е камъкът, който вие зидарите презряхте, който стана глава на ъгъла. И чрез никой друг няма спасение; защото няма под небето друго име дадено между на човеците, чрез което трябва да се спасим."  /Д.А.4:10-12/
     Ето как отговорих на зададените ми въпроси:


I. "Какво е учението за универсалното изкупление?"

     Ще ви кажа точно какво съм научил в библейския колеж за това лъжеучение, което се говори в много църкви. С няколко думи то може да се обобщи така:
"Господ Исус Христос е умрял за всички хора, без изключение. Христос проля кръвта Си за всеки човек и предостави изкупление, спасение и вечен живот на разположението на всички. Той не е направил повече за онези, които отиват на небето, нито е направил нещо по-малко за онези, които отиват в ада. Всички равностойно са обичани от Бог. Неговата благодат и изкупителна жертва е била еднаква за всеки."
     Вникнете внимателно в гореказаното и ще видите, че съгласно това еретическо учение, Христос не осигурява спасението на нито един чрез Своята смърт на кръста. Това учение изповядва, че Христос е направил спасението само възможно за всеки човек.
     Тези, които проповядват универсалното изкупление казват, че Исус Христос всъщност не е изкупил, не е оправдал и не се е справил с греховете на нито един човек, когато е умрял на кръста, но е предоставил възможност за всеки човек да бъде изкупен, оправдан и греховете му да бъдат простени. Те казват: "Човек чрез вяра прави Христовата кръв ефективна за себе си."  Преди няколко години аз чух проповедта на един баптистки пастир, в която той каза: "Исус ви обича, Той е умрял за вас и е направил всичко каквото е могъл, за да ви спаси, но всичко това ще бъде напразно, ако вие не вярвате. Жалко е Христовата смърт да бъде напразно за толкова много хора."  Аз съм съгласен с последното! Наистина, ще бъде много жалко и срамно, но не за тези които погиват, а за Него, ако е умрял за да ги спаси, но нищо не е могло да стане. Зная друг много известен проповедник, който казва: "Ако отидете в ада, вие ще бъдете в едно ужасно място, въпреки че Бог е направил всичко, което е възможно за да ви спаси."
     Ще ви помоля да вземете предвид три неща:
1. Божият Син би ли дал живота Си за хора, за които отказва дори да се моли? "Аз за тях се моля; не се моля за света, а за тия, които си Ми дал, защото са Твои". /Йоан 17: 9, 20/
2. Христос, Който е премъдър, ще пролее ли кръвта Си за множества, които Бог беше вече осъдил? ( Кореевите потомци, жителите на Содом и Гомор...)
3. Бог би ли пожертвал Сина Си за онези, които мрази? ( Рим.9 гл.)


II. "Защо се противиш така силно на това учение?"
     Универсализмът учи, че Христос е умрял както за тези, които се спасяват чрез Неговата благодат, така и за онези, които загиват постигнати от Божия гняв. Аз отхвърлям това учение, защото не зачита пролятата Христова кръв, потъпква делото на Божия Син и презира Духа на Божията благодат. Ще ви посоча пет причини, поради които считам това учение за ерес:
1. Омаловажава се Христовата кръв.  
Универсализмът учи, че Христовата кръв няма собствена стойност и не е ефикасна, докато вярата на човека не я задейства.
2. Омаловажава се Божията благодат.
Благодатта може да остане безсилна и безплодна, ако човек реши да осуети Божието намерение. От това следва, че благодатта е средство, което Бог е поставил в ръцете на човека.
3. Атрибутите и характера на Бог са изопачени.
      а.) Каква любов ще бъде онази, която има силата да спаси, но в крайна сметка не го прави.
      б.) Каква е премъдростта на Бог, Чийто план остава непостигнат и защо се купува с безценната кръв на Божия Син нещо, което Той никога няма да притежава?
      в.) Справедливостта на Бог остава под съмнение, ако веднъж е платено за греховете на грешника, а той трябва да плаща повторно, цяла вечност в ада.
      г.) Божията сила остава недостатъчна за да спаси.
4. Ограбва се Божията слава.
5. Изопачава се Христовото благовестие.
От благовестието се отнемат сигурността и следствие на това - благодарността и хвалението. Тези, които са приели такова учение са в постоянни съмнения, мислейки, че спасението им е в зависимост от тяхната правда.
    
     Ако Христос е страдал на кръста и все пак, тези за които е страдал погиват, как би могло това пророчество в Исая 53 гл. да се изпълни?  "... Господ благоволи Той да бъде бит, предаде Го на печал. Когато направиш душата Му принос за грях, ще види потомството, ще продължи дните Си и това, в което Господ благоволи, ще успее в ръката Му. Ще види плодовете от труда на душата Си и ще се насити..." /Исая 53:10-11/      

     Ако Христос е умрял и платил за тези, които ще погинат, тогава Той е умрял напразно за тях и Неговото дело не е увенчано с пълен успех. Професорът по теология Ноел Смит казва: "Ако Бог е направил всичко което може, за да спаси грешниците, които при все това ще бъдат във вечни мъки, то ада през цялата вечност ще бъде неопровержимо свидетелство за неуспеха на Бог."


III. "Как разбираш изкупителното дело на Христос?"

     Изкуплението е завършено дело на кръста и няма нужда да се довършва. Нашият Господар и Спасител вече е купил с кръвта Си онези, които е купил - това е свършен факт:
"Исус като прие оцета рече: Свърши се, и наведе глава, и предаде дух." /Йоан 19:30/
" Христос ни изкупи от проклетията на закона, като стана проклет  за нас" /Гал.3:13/
"Той влезе през по-голямата и по-съвършена скиния, не с ръка направена, нито от настоящето творение, веднъж за винаги в светилището, и то не с кръв от козли и от телци, но със Собствената Си кръв, и придоби за нас вечно изкупление." /Евр.9:11,12/

Относно изкуплението Библията ни учи:

1. Изкуплението е извършено чрез заместителната жертва на Божия Агнец.
"Чрез угнетителен съд биде грабнат. А кой от Неговия род разсъждаваше, че биде отсечен отсред земята на живите поради престъплението на Моите люде, върху които трябваше да падне ударът?" /Исая 53:8/
"Който за нас направи грешен Онзи, Който не е знаел грях, за да станем ние чрез Него праведни пред Бога." /2Кор.5:21/

2. Изкуплението е за Божиите избрани:
     а.) Неговите овце: "Аз съм добрият пастир, и познавам Моите, и Моите Мене познават, също както Отец познава Мене, и Аз познавам Отца; и Аз давам живота Си за овцете." /Йоан10:14,15/
     б.) Неговата църква: "Христос възлюби църквата и предаде Себе Си за нея." /Еф.5:25/
     в.) Неговото потомство. "Но Господ благоволи Той да бъде бит, предаде Го на печал. Когато направиш душата Му принос за грях, ще види потомството, ще продължи дните Си и това в което Господ благоволи, ще успее в ръката Му." /Исая 53:10/
     г.) Всеки който вярва в Него: "Всеки, който вярва в Него да има вечен живот. Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот." /Йоан 3:15,16/

3. Съвършената жертва на Христос напълно задоволява Божията справедливост.
" Ето, дойдох, (в свитъка на книгата е писано за Мене, да изпълня Твоята воля, о Боже ... С тая воля ние сме осветени чрез принасянето на Исус Христовото тяло веднъж за винаги." /Евр.10:7,10/

4. Христовата жертва е ефективна и дава сигурност, увереност и надежда на вярващите.  
"Това, в което Господ благоволи, ще успее в ръката Му. Ще види плодовете от труда на душата Си и ще се насити; Праведният Ми служител ще оправдае мнозина чрез знанието им за Него, И Той ще се натовари с беззаконията им." /Исая 53:10,11/
"Всичко което Ми дава Отец, ще дойде при Мене, и който дойде при Мене никак няма да го изпъдя; защото слязох от небето не Моята воля да върша, а волята на Този, Който Ме е изпратил. И ето волята на Този, Който Ме е пратил: от всичко, което Ми е дал, да не изгубя нищо, но да го възкреся в последния ден." /Йоан 6:37-39/

     Христос умря за нашите  грехове "съгласно писанията."  /1Кор.15:3/ Неговата смърт беше доброволна, заместителна и победоносна, защото възкръсна и победи смъртта и онзи, който имаше власт чрез нея.


IV. "Какво казва Библията по този въпрос?"

     1. Словото Божие е ясно и категорично относно изкупителното дело на Христос и недвусмислено казва за кого е умрял Той.

"Аз съм добрият пастир; добрият пастир живота си дава за овцете."  /Йоан 10:11/
"Но вие не вярвате, защото не сте от Моите овце." /Йоан 10:26/
     2. Изкуплението е извършено чрез кръвта на Христос и това изключва участието на всяко друго лице, така че заслугата е единствено на Христос и цялата слава принадлежи само на Него.

"Защото си бил заклан, и със Своята кръв си изкупил за Бога човеци от всяко племе, език, люде и народ." /Откр.5:9/

"Не нам, Господи, не нам, Но на Своето име дай слава." /Пс.115:1/

     3. Учението, че Христос даде Себе Си за овцете(не за козите), дава основание на вярващия да има увереност и сигурност в спасението.

"Кой ще обвини Божиите избрани? Бог ли, Който ги оправдава? Кой е оня, който ще ги осъжда? Христос Исус ли, Който умря, а при това и биде възкресен от мъртвите, Който е от дясната страна на Бога, и Който ходатайствува за нас?" /Рим.8:33,34/

"Защото зная в Кого съм повярвал и съм уверен, че Той е силен да опази до оня ден онова, което съм му поверил." /2Тим.1:12/


     Всеки библейски пасаж, който ни говори за изкуплението неизменно посочва, че Христос не само е умрял за определени хора, но изкуплението на тези избрани хора е вечно, напълно завършено и сигурно. Божието Слово говори така:  

     "Чрез угнетителен съд биде грабнат; А кой от Неговия род разсъждаваше, че биде отсечен отсред земята на живите поради престъплението на Моите люде, върху които трябваше да падне ударът? И определиха гроба Му между злодеите, но по смъртта Му при богатия; защото не беше извършил неправда, нито имаше измама в устата Му. Но Господ благоволи Той да бъде бит, предаде Го на печал. Когато направиш душата Му принос за грях, ще види потомството, ще продължи дните Си, и това, в което Господ благоволи, ще успее в ръката Му. Ще види плодовете от труда на душата Си и ще се насити. Праведният Ми служител ще оправдае мнозина чрез знанието им за Него, и Той ще се натовари с беззаконията им." /Исая 53:8-1/
     "Тя ще роди син, когото ще наречеш Исус (Спасител); защото Той е Който ще спаси людете Си от греховете им." /Мат.1:21/
     "Който сам понесе в тялото Си нашите грехове на дървото, тъй щото, като сме умрели за греховете, да живеем за правдата; с чиято рана вие оздравяхте. Защото като овце блуждаехте, но сега се върнахте при Пастиря и Епископа на душите ви." /1Петр.2:24,25/
     "Защото и Христос един път пострада за греховете, Праведният за неправедните, за да ни приведе при Бога, бидейки умъртвен по плът, а оживотворен по дух." /1Петр.3:18/

     "Но Бог препоръчва Своята към нас любов в това, че, когато още бяхме грешници, Христос умря за нас. Много повече, прочее, сега като се оправдахме чрез кръвта Му, ще се избавим от Божия гняв чрез Него. Защото, ако бяхме примирени с Бога чрез смъртта на Сина Му, когато бяхме неприятели, колко повече сега, като сме примирени, ще се избавим чрез Неговия живот! И не само това, но и се хвалим в Бога чрез нашия Господ Исус Христос, чрез Когото получихме сега това примирение."  /Рим.5:8-11/

     "Кой ще обвини Божиите избрани? Бог ли, Който ги оправдава? Кой е оня, който ще ги осъжда? Христос Исус ли, Който умря, а при това и бе възкресен от мъртвите, Който е от дясната страна на Бога, и Който ходатайства за нас? /Рим.8:33-34/

     "Който за нас направи грешен (гръцки: грях) Онзи, Който не е знаел грях, за да станем ние чрез Него праведни (гръцки: правда) пред Бога." /2Кор.5:21/

     "Христос ни изкупи от проклетията на закона, като стана проклет (гръцки: проклетия. Виж 2 Кор. 5:21) за нас; защото е писано: "Проклет всеки, който виси на дърво"; така щото благословението, дадено на Авраама, да дойде чрез Христа Исуса на езичниците, за да приемем обещания Дух чрез вяра." /Гал.3:13,14/

     "А понеже Христос дойде като първосвещеник на бъдещите добрини, Той влезе през по-голямата и по-съвършена скиния, не с ръка направена, сиреч, не от настоящето творение, веднъж за винаги в светилището, и то не с кръв от козли и от телци, но със Собствената Си кръв, и придоби за нас вечно изкупление. /Евр.9:11,12 /

     Всеки старозаветен преобраз на изкуплението също посочва, че то се отнася изключително за Божиите избрани. Вземете в предвид, че Бог облече Адам и Ева с кожи; Бог определи кой да влезе в Ноевия ковчег; Овенът, който Аврам принесе в жертва вместо сина си на планината Мория; Пасхалното агне при напускането на Египет; Медната змия, която Мойсей издигна...

     Независимо от неопровержимите доказателства на Библията, все пак се намират хора, които да противоречат на истината; които са фабрикували собствено учение чрез употребата на стихове извън контекста им и цитиране на половин стихове, за да изопачат тяхното значение.

     "Защото Бог толкова възлюби света, че даде Своя Единороден Син, за да не погине ни един, който вярва в Него, но да има вечен живот:" /Йоан 3:16/

     "Но имало е лъжливи пророци между людете, както и между вас ще има лъжливи учители, които ще въведат тайно гибелни ереси, като се отричат даже от Господаря, Който ги е купил, та ще навлекат на себе си бърза погибел." /2Петр.2:1/
     "Господ не забавя това, което е обещал, според както някои смятат бавенето, но заради вас търпи за дълго време; понеже не иска да погинат някои, но всички да дойдат на покаяние." /2Петр.3:9/
     "Дечица мои, това ви пиша, за да не съгрешите; но ако съгреши някой, имаме ходатай (или Утешител. Виж Иоан 14:16) при Отца, Исуса Христа праведния. Той е умилостивение за нашите грехове, и не само за нашите, но и за греховете на целия свят." /1Йоан 2:1,2/

     "Защото, както чрез непослушанието на единия човек станаха грешни мнозината, така и чрез послушанието на единия мнозината ще станат праведни." /Рим.5:19/  "Защото, както в Адама всички умират, така и в Христа всички ще оживеят." /1Кор.15:22/
     "И тъй, увещавам, преди всичко, да отправяте молби, молитви, прошения, благодарения за всичките човеци, за царе и за всички, които са високопоставени, за да поминем тих и спокоен живот в пълно благочестие и сериозност. Това е добро и благоприятно пред Бога, нашия Спасител, Който иска да се спасят всичките човеци и да достигнат до познание на истината." /1Тим.2:1-4/
      "Но виждаме Исуса, Който е бил направен малко по-долен от ангелите, че е увенчан със слава и чест поради претърпяната смърт, за да вкуси смърт с Божията благодат, за всеки човек. Защото беше уместно, щото Онзи, заради Когото е всичко, и чрез Когото е всичко, като привежда много синове в слава, да усъвършенствува чрез страдания начинателя на тяхното спасение. Понеже и Оня, Който освещава, и ония, които се освещават, всички са от Едного; за която причина Той не се срамува да ги нарича братя, казвайки: "Ще възвестявам името Ти на братята Си; Ще Те хваля всред събранието"; и пак: - "Аз на Него ще уповавам" и пак: - "Ето Аз и децата, които Ми е дал Бог". И тъй, понеже децата са същества от общата плът и кръв то и Той, подобно на тях, взе участие в същото, за да унищожи чрез смъртта този, който има властта, сиреч, дявола и да избави всички ония, които, поради страха от смъртта, през целия си живот са били подчинени на робство.  (Защото, наистина, Той не помогна на ангелите, но помогна на Аврамовото потомство). Затова трябваше да се оприличи във всичко на братята Си, за да бъде милостив и верен първосвещеник в отношение към Бога, за да извърши умилостивение за греховете на людете. Понеже в това дето и сам Той пострада като изкушен, може и на изкушаваните да помага." /Евр.2:9-18/



     Ние трябва винаги да помним суверенността на Бог, Който действа във всичко по решението на Своята воля. Той е дал Сина Си, за да изкупи "люде за Себе Си."  Бог е засвидетелствал успеха на Христовото изкупително дело чрез възкресението на Христос и с това е доказал, че Неговата справедливост е удовлетворена и волята Му е изпълнена.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля,приложете тук Вашите коментари,ако имате.Благодаря Ви.